Uppgradering till Optimizely 12 – ett exempel från Transportföretagen

För att säkerställa att våra kunders digitala plattformar alltid är framtidssäkrade och presterar på topp, genomför vi regelbundet uppgraderingar och förbättringar. Ibland kommer en större versionsuppdatering av det CMS man använder vilket innebär att uppgraderingen kan bli mer komplex än vanligt. Det är viktigt att uppgraderingen genomförs, både ur ett säkerhetsperspektiv och för att kunna dra nytta av CMS:ets fulla potential. Ett aktuellt exempel är vårt arbete med Transportföretagen, där vi för närvarande uppgraderar deras applikation till Optimizely 12.

Förstudie och planering

Som en första del i processen genomfördes en förstudie och en testuppgradering. Syftet med detta var att utreda förutsättningarna för en uppgradering och att noggrant analysera vilka implikationer uppgraderingen skulle ha på Transportföretagens plattform. Detta gav oss möjlighet att identifiera eventuella tekniska utmaningar samt skapa en detaljerad projektplan och en backlog för arbetet framåt.

Stegvis migrering

För att säkerställa en smidig och säker uppgradering valde vi att sätta upp ett helt nytt kodprojekt i Optimizely 12, där vi initialt genomförde en databasuppgradering. Därefter migrerade vi sidtyper, block, funktioner och integrationer in i den nya lösningen i omgångar. Detta tillvägagångssätt säkerställer att projektet från start alltid har en i grunden fungerande applikation och det blir enklare att få en överblick på progressen.

"Vi har valt att göra den här stora uppgraderingen av flera anledningar. För oss är det viktigt att vår webbplats är långsiktigt hållbar, säker och ger en bra användarupplevelse. Då är uppgraderingen till Optimizely 12 ett naturligt steg."

Minna Rahko, Web Manager på Transportföretagen

Ett tekniskt nyutvecklingsprojekt

Uppgraderingen av Transportföretagens plattform är omfattande och kan ur ett tekniskt perspektiv liknas vid ett nyutvecklingsprojekt i och med byte av ramverk och olika komponenter. Men med vår strukturerade och välplanerade approach ser vi till att arbetet sker effektivt och i enlighet med projektplanen.

Genom vår erfarenhet och expertis inom uppgraderingar som denna kan vi säkerställa att Transportföretagen får en framtidssäker plattform som uppfyller deras behov och skapar ett bättre digitalt kundmöte.

Står ni inför en plattformsuppgradering?

Våra Technical Directors diskuterar gärna era utmaningar och möjligheter! Kontakta Fredrik Lange på fredrik.lange@frojd.se.