Från data till affärsmöjligheter

Uppskattningsvis har vi över 5 000 digitala interaktioner varje dag. Vi lever i en tid då en mycket stor mängd data skapas och det blir allt mer komplext att följa upp och förstå vad datan betyder. Samtidigt visar en studie från McKinsey* att det som högpresterande bolag har gemensamt är just hur de använder sig av data och analys.

Hur gör man för att använda data för att förbättra webbupplevelser, utveckla nya tjänster och skapa affärsmöjligheter? För att data ska bli användbar behöver den vara enkel att förstå - den behöver kondenseras och paketeras.

"Data and analytics is the lifeblood of modern organizations because it’s an engine that drives rapid, smarter decision making."

McKinsey

Genom att demokratisera arbetet med data, mål och KPI:er i organisationen kan man inte bara dela ansvar över riktning och mål utan också fatta snabbare och smartare beslut. 

  1. Skapa förutsättningar med en tydlig struktur
    Arbeta fram målramverk för respektive tjänst och kanal med en tydlig koppling till verksamhetsmålen. Målramverken bör innehålla syfte, målgrupper, strategi och mätbara mål. 
  2. Ta fram en mätplan
    För att kunna följa hur ni presterar gentemot era mål behöver ni sätta upp relevant mätning. När målramverket är på plats är det dags att skapa en mätplan som definierar mätmetod och KPI:ägare för respektive KPI.
  3. Gör data begriplig och direkt användbar
    Datan som samlas in behöver bli både begriplig och användbar. Vårt tips är att skapa enkla och överblickbara dashboards där KPI:er kopplas till relevant kontext. Exempelvis - istället för att berätta hur er försäljning ser ut, sätt det i relation till ert mål. 

Så hur kommer man igång med ett datadrivet arbetssätt?

  • Samlas och prioritera riktning ihop
  • Sätt få men visionära mål
  • Fundera på vad en konvertering är för er

*https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/insights-to-impact-creating-and-sustaining-data-driven-commercial-growth