Öka chanserna att skapa affärsnytta

Genom att införa ett målstyrt och datadrivet arbetssätt ökar man chanserna att ens digitala tjänster bidrar till att skapa affärsnytta. I den här artikeln får du konkreta tips och råd för att komma igång.

Ta fram ett målramverk

Grunden i ett målstyrt och datadrivet arbetssätt är tydliga och förankrade mål. Vi rekommenderar att för varje digital tjänst ta fram ett målramverk som klargör syftet med lösningen, vilka målgrupper den riktar sig till och vilka specifika effektmål ni strävar efter att uppnå. Genom att utgå från era affärs- och verksamhetsmål ger ni er digitala tjänst rätt riktning och fokus.

För att ta fram målramverk rekommenderar vi att genomföra en workshop där flera intressenter från verksamheten deltar. Workshopen är indelad i tre delar: Syfte, målgrupper, mål. Tanken är att alla idéer och förslag ska bubbla upp under ett sådant här tillfälle så att ni själva får möjligheten att prioritera de absolut viktigaste för lösningen.

Under workshopen besvarar vi frågor som:

  • Varför behöver vi lösningen?
  • Vilka vänder vi oss till? Vem är lösningen till för?
  • Vilken mätbar förändring vill vi uppnå?

Målramverket blir också ett kommunikationsverktyg och ett sätt att förankra prioriteringar och beslut i hela verksamheten och vi tar tillvara på alla intressenter. Därför kan vi alltid återvända till målramverket när det uppstår interna behov som påverkar lösningen. Mappar behoven mot målen? Kommer detta beslut att hjälpa oss att komma ett steg närmare? Det hjälper oss att undvika onödiga och kostsamma åtgärder som förmodligen endast bottnade i ett internt behov – inte ett användarbehov.

Implementera rätt mätpunkter och enkla sätt att följa upp

Nästa steg är att implementera relevanta mätpunkter. För att göra det behöver man definiera vad som bör mätas och vilka verktyg som ska användas för att samla in relevant data. De viktigaste KPI:erna bör också tilldelas KPI-ägare, det vill säga personer i organisationen som ansvarar för att mätpunkten följs upp och att åtgärder för att förbättra måluppfyllnaden vidtas.

Ett bra sätt att demokratisera och tillgängliggöra datan är att ta fram tydliga dashboards där medarbetare i organisationen snabbt och enkelt kan se hur ni ligger till gentemot målen.

Effektivt arbetssätt för datadriven optimering

Den tredje pusselbiten är att ha ett arbetssätt som möjliggör att arbeta datadrivet med sin optimering.

De allra flesta som har en digital tjänst bedriver redan någon form av förvaltnings- eller vidareutvecklingsarbete. Vår rekommendation är att se till att analysen ligger till grund för de prioriteringar man gör i detta arbete och fungerar som en integrerad del av processen. Ett enkelt sätt att göra detta är att inleda sina planeringsmöten med att titta på datan och därefter prioritera insatser utifrån förväntad effekt. På så sätt kan man stegvis förbättra sin tjänst så att den genererar maximal affärsnytta.

Behöver ni hjälp att kickstarta ert datadrivna arbetssätt?

Kontakta Emmilie Ruthér:
emmilie.ruther@frojd.se eller 072-870 80 41