Fröjds och Bankomats samarbete går långt tillbaka i tiden. Under förra året diskuterade vi vilka utmaningar vi gemensamt såg på den dåvarande hemsidan. Bankomat uttryckte en önskan om att öka tillgängligheten och det höll vi med om. När vi påbörjade tillgänglighetsarbetet blev vi även inspirerade att göra ett designomtag.
Fokuset låg på att förbättra användarupplevelsen och framförallt interaktionen med en av Bankomats viktigaste funktioner – automatkartan med sökfunktion.
Kartan visar vart i landet du kan hitta en automat samt information om vilka tjänster automaten erbjuder. T.ex. vilka valutor du kan ta ut eller om du kan sätta in. Tidigare låg kartan högst upp och direkt på startsidan.
Vi såg en viss problematik med det:
Kartan behövde läsas in varje gång en användare gick in på startsidan oavsett vilket mål användaren hade med sitt besök vilket påverkade både prestandan och användarupplevelsen negativt.
Navigeringen i kartan var inte optimal och det kunde upplevas som svårt för användaren att förstå om man navigerade i själva kartan eller på själva hemsidan.
Det fanns en ekonomisk nackdel med att låta kartan laddas in varje gång när en användare besökte startsidan.
Lösningen på denna problematik var att lyfta bort kartan från startsidan vilket var en relativt stor förändring för Bankomat. Vi skapade tydliga ingångar till kartan och lät den i sin tur ligga på en helt egen sida.
Väl på den sidan så är det enbart kartan som visas vilket gör att om man scrollar så zoomar man ut och in på kartan istället för att scrolla nedåt på sidan. Det blev även enklare för användare på mobila enheter att navigera i kartan.
Förändringen ledde till bättre prestanda på startsidan.
Tillgänglighetsanpassningar i linje med varumärket
Ett av de attribut man förknippar Bankomat mest med är deras turkosa färg. Färgen är varumärkesbärande och därför väldigt viktig för Bankomat. Problematiken med färgen är att den inte alltid uppnår tillräcklig kontrast vilket påverkar tillgängligheten negativt. Vi påbörjade en översyn där vi korrigerade den turkosa färgen lite grann för att uppnå tillräcklig kontrastnivå utan att tappa känslan av Bankomats varumärkesfärg. Vi gjorde även en förändring där vi ändrade färg på interaktionselementen, såsom knappar och länkar, till en mörkblå färg som har funnits i Bankomats palett sedan tidigare.
Utöver tillgänglighetsanpassningen så gjordes det även designanpassningar på befintliga moduler.
Resultatet av detta arbete och den nya designen kan man se på www.bankomat.se.
Tack till Bankomat för ett superbra samarbete! Vi ser framemot flera år till tillsammans!