En skärgård framtidssäkrad för alla

KUND

Skärgårdsstiftelsen

VAD

Koncept
Tonalitet
Design
Utveckling
Analys och Optimering

Besök sida
Över 4 miljoner människor besöker Stockholms skärgård varje år. Bara på midsommarafton kan det vissa år bli 70 000 besökare. Men få vet egentligen vem som ansvarar för att ta hand om vår skärgård, bevara naturen, hantera sopor och utveckla besöksmål.

Vårt uppdrag: Att förtydliga uppdraget

Skärgårdsstiftelsen ansvarar för att bevara och utveckla skärgården. Ett fyrtiotal områden såsom Möja och Grinda står öppna året om för dig som besökare, så att du kan uppleva och njuta av Stockholms skärgårds unika natur och kulturlandskap. De äger och förvaltar dessa områden för att skapa tillgängliga och hållbara skärgårdsmiljöer för nuvarande och kommande generationer.

Fröjds uppdrag var att ta fram en ny webbplats för stiftelsen. Den nya webbplatsen skulle ha en annan inriktning eftersom information kring besöksnäring, som tidigare fanns där, nu skulle finnas på en separat webbplats kallad upptackskargarden.se. Syftet var att ge huvudwebben skargardsstiftelsen.se mer utrymme för att tydligare kommunicera stiftelsens arbete och vision, vilket en förstudie visade behövdes då det ofta var missförstått. Dessutom hade Skärgårdsstiftelsen gjort stora förändringar i sin organisation och verksamhet, något som den nya webbplatsen skulle vara ett stöd i att kommunicera.

Skärgårdsstiftelsen 2.0

Genom en förstudie hade Skärgårdsstiftelsen identifierat målgrupper och grävt i deras tankar och behov. Underlaget låg till grund för målgruppsbeskrivningar som sammanfattar karaktäristik, behov av webbplatsen och utmaningar viktiga att adressera.

Under en gemensam målworkshop definierades ett tydligt syfte: att på ett inspirerande sätt skapa tydlighet i vad som är nya Skärgårdsstiftelsens uppdrag och verksamhet. Skärgårdsintresserade personer, samarbetspartners och intressenter samt hyresgäster och entreprenörer identifierades som prioriterade målgrupper.

En designupplevelse som tar dig närmare skärgården

Konceptarbetet inleddes med en brand experience workshop för att skapa förståelse för hur Skärgårdsstiftelsen vill uppfattas och kännas i en digital kontext. Workshopen resulterade i ett antal egenskaper som skulle stå för stiftelsens tonalitet: inbjudande, genuin, enkel, omvårdande och kunskapsspridande. Dessa egenskaper blev utgångspunkten för arbetet med webbplatsens visuella design och digitala styleguide. Den nya webbplatsen skulle även upplevas som modern och förmedla känslan av skärgården. Denna tonalitet går även igen i webbsidans texter, där Fröjd agerade bollplank till Skärgårdsstiftelsens redaktörer genom workshops inom best practice i att skriva för webb.

Med avstamp i den grafiska profilen arbetades det visuella konceptet fram och tillgänglighet enligt WCAG:s AA-nivå säkerställdes. Färgpaletten kompletterades för att skapa en piggare, fräschare känsla och tydligare interaktionshierarki. Ett nytt typsnitt med syfte att förmedla en modernare känsla valdes fram och nya grafiska element med tydlig koppling till skärgården introducerades. Det nya designsystemet sammanfattades i en digital styleguide.

En viktig del i konceptet som togs fram är att skapa en mer interaktiv och levande upplevelse, genom exempelvis rörliga och dynamiska element som ökar engagemanget. På startsidan finns exempelvis en vädermodul som med hjälp av en API-integration hämtar aktuellt väder från ett av stiftelsens områden i skärgården och presenterar detta med bild, färggradient och väder-grafik. På så sätt möts besökaren alltid av något nytt, informativt och skärgårdsnära.

Att producera en webbsida som håller i det långa loppet

Utifrån agil metodik arbetade vi under produktionsfasen parallellt med designdetaljering av konceptet och teknisk utveckling. Fröjds designer och utvecklare säkerställde i ett nära samarbete att den tekniska implementationen nådde designambitionen samt att de tekniska möjligheterna tillvaratogs. Fröjds utvecklare ansvarade för att kod och implementation var i linje med WCAG:s AA-nivå samt att best practice för SEO implementerades.

Den nya lösningen är modulärt uppbyggd för att ge flexibilitet att anpassa dess innehåll efter aktuella behov. Den är utvecklad i WordPress och använder Gutenberg för innehållsredigering. Via en integration mot Explore archipelagos API hämtas områden i skärgården som också visas på en karta, vilket gör att stiftelsen inte behöver underhålla innehållet på flera platser och effektiviserar deras arbete så att fokus kan läggas på rätt ärenden.

Resultat

Skärgårdsstiftelsens webbsida nominerades till Publishingpriset 2023 och har tilldelats silver i Funkas Inkluderingsbarometer 2023.

Projektgrupp

Designer: Yoel Svenzen
Utvecklare: Sara Öjelind och Emma Fresk
Innehållsproducent: Lydia Lindvall
Webbanalytiker: Marie Thall
Strateg: Monica Östling Holmlund
Projektledare: Niklas Jakobsen