Menshandboken för pappor
KUND
o.b.
UPPDRAG
Kommunikationskoncept
Art Direction
Design
Samplingsevent
Utmaning
Tampongtillverkaren o.b. behövde hjälp att göra sitt varumärke mer relevant för tjejer och unga kvinnor i Sverige.
Bakgrund
Trots att mens har normaliserats mycket i Sverige, är det fortfarande tabubelagt för många. Undersökningar visade att bara 7 % bland unga tjejer i Sverige föredrog att prata med sin pappa när de var ledsna och att 90 % önskade att deras pappa hade mer kunskap om mens.
Idé
Därför landade vi i, att istället för att rikta oss mot den primära målgruppen, ge deras pappor en knuff i rätt riktning: att tillgodose sig mer kunskap, bli ett bättre stöd för sina döttrar och på så sätt hjälpa till att motverka tabut kring mens.
Vi tog fram Menshandboken för pappor, en behändig liten handbok full med fakta om bl a mens och PMS, och tips på hur du som pappa kan stötta din dotter under en ganska omtumlande tid i livet.
Resultat
Vi skickade handboken till 100 kända pappor med unga döttrar och delade ut den på festivaler och events där den välkomnades med öppna armar. Under kampanjen fick vi trycka upp fler upplagor då efterfrågan var skyhög.
Projektgrupp
Projektledare: Marie Thall
Art Director & Design: Matilda Storm
Creative Director: Toby Cane
Innehållsproducent: Josefine Hammarström Helén
Produktionsledare: Rasmus Egnefors